
Efektywne spotkania
2025-01-12
Kultura organizacyjna
2025-03-06
Znam wiele firm, które deklaratywnie popierają ideę organizacji uczącej się. W organizacji ucząca się istnieje otwartość na nowe doświadczenia oraz zdolność do przystosowywania się do nowych warunków otoczenia.
Taka organizacja powinna zadbać o 2 elementy zapewniające ciągłość uczenia się: odpowiednie przywództwo, opiekę nad zespołami.
Powszechne wiadomo, że wydajność i osiąganie krótkoterminowych celów mają wyższy priorytet niż nauka i rozwój. Oczywiście uczenie uważa się na istotne, ale w sytuacji podbramkowej biznes ceni wyżej „dowożenie” niż naukę.
Przykłady z życia codziennego:
1.Kto z nas nie doświadczył sytuacji, kiedy wyciąga się pracownika ze szkolenia, aby pilne przygotował raport dla Klienta.
2. Pracownik wykonuje w kółko te same zadania, bo robi je szybko i bez błędów. Dzięki temu jako menedżer(ka) mam temat „z głowy”.
3. ... i wiele innych.
Wyzwanie dla menedżerów
Wszechobecna presja wyniku „tu i teraz” to rodzaj nacisku, w którym musi uporać się menedżer. Więcej, szybciej, lepiej…
Systemy motywacyjne w firmach na ogół nagradzają osiąganie celów biznesowych (cele miesięczne, kwartalne, roczne). Stosunkowo rzadko uwzględniają kwestie rozwoju i uczenia się. Zaliczenie kilku szkoleń w roku czy dostęp do platformy e-elearningowej nie rozwiązuje kwestii rozwoju i budowania kultury organizacji uczącej się. To atrapa, której celem jest poprawa samopoczucia Zarządu, HR, Menedżerów i Pracowników.
Dodatkowo, w kulturach biznesowych, gdzie dużą wagę przywiązuje się do indywidualnych osiągnięć i istnieją procesy oceny rocznej (performance review) może się zdarzyć, że poszczególni pracownicy będą „ścigać się o dowożenie targetów” między sobą. W takich sytuacjach rozwój, uczenie się i praca zespołowa schodzi drugi plan.
Jak tworzyć kulturę organizacji uczącej się?
Pamiętajmy, że nauka i rozwój są sednem pracy z Talentem. Uczenie się stanowi sedno talentu. Największym wyzwaniem dla menedżera, który chce budować uczący się zespół, to sposób na stworzenie środowiska pracy, w którym uczenie się będzie akceptowane. Co więcej, będzie pożądane. Co oznacza, że nie będzie zagrożenia, że błędy, uczenie się, nabywanie nowych kompetencji nie będzie uznane za brak efektywności, oznakę słabości czy porażkę.
Pracownicy mogą paść ofiarą utraty wiary we własne możliwości i blokować rozwój i wykorzystanie potencjału. Rolą menedżera(rk) jest uważność i obserwacja, umożliwienie rozwoju (zdania, zachęcanie do refleksji), dawanie osobistego przykładu oraz takie przydzielanie zadań i pracy, aby dać czas i przestrzeń do rozwoju.
Zgodnie z koncepcją organizacji uczącej się Petera Senge’a – uczenie powinno zostać zbudowane w szerszy systemowy kontekst. Rozwój całych zespołów, a nie jednostek.
-------------------------------------------------------
Zainteresowałam Cię? Skontaktuj się ze mną! Wspieram talenty i liderów pomagając im zwiększać efektywność pracy.