Kiedy oklaski milkną
2022-08-10Opowieść o motywacji i sile do działania
2022-11-27Czy umiemy poprosić o pomoc i wsparcie? Czy umiemy i chcemy poprosić o informację zwrotną? Jak często z tego korzystamy w codziennej pracy i poza nią?
Część z nas wychowana w kulturze super bohaterów SuperMan, SpiderMan i Batman ma silne przekonanie, że poproszenie kogoś o pomoc i wsparcie to przejaw słabości i braku wiedzy. Młodsze pokolenia mają mniej skrupułów w poproszeniu o wsparcie, natomiast kwestia poproszenia o feedback i poddania się czyjejś merytorycznej opinii jest znacznie trudniejsze. Wystawienie się na ocenianie w social mediach- to inny temat, tam działają inne mechanizmy niż w bezpośrednich relacjach międzyludzkich.
Jakie są skutki takich przekonań?
W ostatnich czasach Moi Klienci narzekają na przeciążenie obowiązkami i cierpią na brak wsparcia zespołu. Członkowie zespołów uskarżają się na brak wpływu i włączania ich decyzje i rozwój firmy. Praca zdalna tylko potęguje te odczucia, jeśli w zespole szwankuje komunikacja lub brak codziennych interakcji człowiek- człowiek. Jednocześnie organizacje stają na głowie, aby promować „kulturę feedback”, „kulturę uczenia się” oraz wartości takie jak praca zespołowa czy współdziałanie. Poproszenie o pomoc czy informację zwrotną, to przejaw zaufania i przynależności do zespołu. To nieodzowny element uczenia się.
W jaki sposób na co dzień można promować współpracę i wsparcie w zespołach?
Wszystko zaczyna się od małych kroczków. Proście o pomoc, wsparcie i informację zwrotną swoich współpracowników, szefów. Pytajcie ich o zdanie i opinie, włączajcie do dyskusji, twórzcie przestrzeń do powiedzenia „nie wiem, ale dowiem się”. Pokazujcie otwartość i zainteresowanie drugą osobą, to czym ona się zajmuje.
Zapytanie kogoś o feedback to docenienie wiedzy i doświadczenia drugiej osoby. Przecież nie będziemy pytać się o zdanie kogoś, kto nie ma pojęcia o tym czym się zajmujemy. W proszeniu o pomoc czy informację zwrotną ważne są dobre intencje i zaufanie (po obu stronach).
Pamiętajmy, że skłonność do proszenia o wsparcie czy feedback zależy między innymi od naszego profilu osobowości, który możemy zbadać narzędziem psychometrycznym Facet5:
- Osoby z wysokim poziomem niezależności i odpowiedzialności z zasady lubią pracować samodzielnie, to takie typowe "zosie - samosie"
- Osoby z wysokim poziomem adaptacji chętnie angażują innych w podejmowanie decyzji. To osoby inicjujące współpracę i wymianę wiedzy
- Osoby w wysokim altruizmem, zaufaniem i wsparciem naturalnie oferują pomoc innym. Bywa, że przedkładają cele i dobro innych nad swoje własne
Każdy z nas jest inny, również w kwestii (nie) proszenia o pomoc czy feedback. Proszenie i oferowanie wsparcia sprzyjają budowaniu owocnych relacji. Jako ludzie lubimy zjawisko wzajemności. Lubimy czuć się potrzebni, lubimy mieć wpływ na to co się dzieje wokół nas.
Z jakiego jeszcze powodu warto prosić o pomoc i informację zwrotną?
Proszenie o pomoc to również wyraz chęci do rozwoju i nauki. Rozwiązanie problemu we wsparciem bardziej doświadczonej koleżanki/ doświadczonego kolegi czy szefa to świetny sposób podnoszenia swoich kompetencji. Informacja zwrotna od drugiej osoby daje szansę dostrzeżenia czegoś, co sami możemy przeoczyć. Tak więc wzbogaca i poszerza perspektywę. Pozwala doskonalić się w bezpiecznych warunkach. Nie czekajmy na informację zwrotną podczas rozmowy rocznej (performance review), czy na podsumowaniu ważnego projektu. Nie czekajmy aż nasz przełożony/ nasza przełożona zechce udzielić nam informacji zwrotnej, zwłaszcza, że w większości nie będzie to pozytywny feedback (ludzie mają większą skłonność do przekazywania negatywnych informacji). Kiedy pytamy sami o feedback, jest większa szansa na docenienie, gdyż już samo wykazanie się inicjatywą daje nam punkty na starcie.
Pamiętajmy, że za rozwój osobisty każdy sam odpowiada. To mit, że „firma rozwija pracownika”. Firma może stworzyć warunki do rozwoju, ale każdy sam bierze swoją przyszłość we własne ręce. Tym bardziej w dzisiejszych zmiennych czasach, kiedy umiejętność uczenia się staje się jedną z kluczowych kompetencji. Tak więc nie czekajmy aż ktoś nam poda „złowioną rybę gotową do zjedzenia, tylko bierzmy wędki w ręce i idźmy sami złowić te ryby”!
„Analfabetami XXI wieku nie będą ci, którzy nie znają Excela, lub nie potrafią programować, ale ci, którzy nie potrafią się uczyć nowych rzeczy, oduczać starych i uczyć na nowo” - mówił Alvin Toffler, futurolog
I jak teraz zapatrujesz się na proszenie o pomoc i wparcie w pracy? Mam nadzieję, że dzięki tej publikacji spojrzysz na to z innej perspektywy oraz zaczniesz korzystać z tych możliwości.