
Liderzy „za bardzo” obecni
2025-03-24Burza mózgów
2025-04-13
„Zazdrość? Ja? Nigdy!” – czyli jak emocja, której się często wstydzimy, może być... naszym najlepszym drogowskazem.
Na ostatnim spotkaniu zespołu, Ania z działu marketingu opowiadała o swoim zakończonym projekcie. Świetny budżet, pełna autonomia, bezpośrednia współpraca z zarządem. Zespół gratuluje, uśmiechy i uznanie– a Ty? Uśmiechasz się, ale w środku czujesz ukłucie.
Zazdrość
Ale hola, hola! To nie znaczy, że z Tobą coś nie tak!. Wręcz przeciwnie – to znaczy, że… coś ważnego dla Ciebie domaga się Twojej uwagi. To znaczy, że… jesteś w kontakcie ze swoimi emocjami.
Zazdrość to nie wróg. To wiadomość.
Zazdrość pokazuje, czego sami pragniemy, ale być może jeszcze nie uświadomiliśmy sobie tego i nie nazwaliśmy tego. Chcesz więcej wpływu? Docenienia? Przestrzeni na własny projekt? Czegoś innego?
To nic złego. To ludzka potrzeba.
Psychologia mówi wprost: „trudne emocje” pełnią funkcję sygnałów i drogowskazów. Susan David, psycholożka z Harvardu, podkreśla, że emocje trudne są „kompasem emocjonalnym” – pokazują, co dla nas naprawdę ważne (źródło: Emotional Agility, 2016).
Zazdrość ≠ Zawiść
Zazdrość to: „Też tak chcę.”
Zawiść to: „Nie chcę, żebyś Ty to miał.”
Ta różnica jest kluczowa – bo zazdrość można przełożyć na motywację i działanie, a zawiść to pasywna frustracja i niszcząca energia.
Możesz lubić koleżankę i jej zazdrościć. Możesz podziwiać kolegę i jednocześnie czuć, że Ty też zasługujesz na coś podobnego. To nie hipokryzja – to szczerość i pozostanie w kontakcie z emocjami i potrzebami.
Co z tym zrobić?
1. Stwórz przestrzeń na rozmowy o emocjach – bez wstydu i ocen.
2. Zadawaj pytania o potrzeby – „Co byś chciał/chciała mieć w swojej pracy, co dziś widzisz u innych?”
3. Traktuj zazdrość jako kompas – nie tylko indywidualny, ale kulturowy.
Zamiast wypierać emocje – korzystaj z ich mądrości i napędu do rozwoju.
👉 Jeśli chcesz lepiej rozumieć emocje w swoim zespole, przekuwać je w siłę i budować zdrową kulturę– zapraszam do rozmowy. Pracuję z zespołami i liderami nad tym, by emocje wspierały, a nie przeszkadzały w pracy.
Warszawa, 28 marca 2025