Marnowanie czasu
2022-08-10Wielokulturowość w zmianie i transformacji
2022-08-10Wyobraź sobie, że… rano w Twojej skrzynce odbiorczej znajdujesz mail, który był napisany w wielkimi literami „CZY TO ŻART??? CZY TY ŻARTUJESZ?!".
Taki mail budzi Cię o wiele szybciej niż filiżanka kawy. Dzięki klawiszowi Caps Lock i naciśnięciu wykrzyknika Twój współpracownik lub szef właśnie wykrzykiwał na Ciebie w całym biurze. Być może nadawca miał złych intencji i nie wie, że ten mail wywołał dużo negatywnych emocji. Brak możliwości interakcji twarzą w twarz pozbawia nas sprawdzenia jak czuje się odbiorca naszej wiadomości oraz pozbawia przekazania sobie „instant feedback”.
Niegrzeczne maile mogą bezpośrednio atakować na odbiorcę lub mieć charakter pasywny (np. chroniczny brak odpowiedzi i ignorowanie nadawcy maila). Wbrew pozorom oba sposoby komunikacji powodują ogromne koszty psychologiczne pracowników. Stres i przykre emocje trudno zostawić w biurze. W dobie pracy w trybie #HomeOffice, robi się jeszcze trudniej.
Co robić w takich sytuacjach?
Aby przeciwdziałać takim sytuacjom stawiajmy jasne oczekiwania wobec zasad i standardów komunikacji mailowej. Budowanie dobrej atmosfery w pracy opartej na szacunku i zaufaniu wymaga określonych zachowań, również w komunikacji mailowej.
Dobre Praktyki: rozmowa i ustalenie zachowań, które Zaczynamy (Start), Zaprzestajemy (Stop) i Kontynuujemy (Continue).
Pamiętajmy, że „po drugiej stronie” sieci znajduje się Człowiek.