Zespół w zmianie
2022-08-10Kiedy oklaski milkną
2022-08-10#Transformacja i #changemanagement jest ogromnym wyzwaniem, nawet w idealnym środowisku biznesowym. Obecna sytuacja makroekonomiczna i społeczna, niepewność i zagrożenie w dobie #pandemia COVID dodatkowo komplikują sytuację. Natomiast, świat nie stoi w miejscu, co powoduje, że potrzeby wdrażania zmian stale rosną.
Transformacja może dotyczyć wdrożenia nowych technologii, zmiany modelu biznesowego, zmiany procesów oraz sposobu pracy czy innych elementów, które są kluczowe dla DNA firmy. Aktualnie w wielu firmach zmiany i transformacje toczą się w obszarze HR lub na styku HR z biznesem.
Jak firmy radzą sobie obecnie z transformacjami?
Z badania The Boston Consulting Group (BCG*) w 2021 roku wynika, że skuteczność przeprowadzonych transformacji zmalała. Aż 57% transformacji kończy się z rezultatem poniżej oczekiwań (wobec 40% w poprzednim okresie), jest bardziej kosztowna i trwa dłużej niż rok wcześniej.
Czy istnieje recepta na udaną transformację?
Wiele razy brałam udział w bardziej lub mniej udanych transformacjach jako członek zespołu projektowego lub lider. Z perspektywy czasu zgadzam się z koncepcją wypracowaną przez BCG, że skuteczna transformacja ma 3 kluczowe wymiary:
- Liderzy: jasne określenie potrzeb, korzyści i celu transformacji, uspójnienie wizji na poziomie senior leadership, włączenie szerszego grona liderów w zmianę, w tym menedżerów liniowych, którzy stają się ambasadorami zmian,
- Zespół: przygotowanie zmian organizacyjnych/ personalnych oraz transparentnej komunikacji dotyczącej wizji i celu transformacji, zapewnienie dwukierunkowej komunikacji w trakcie zmiany, angażowanie w zmianę pracowników liniowych,
- Program transformacji: zbudowanie zespołu do przeprowadzenia transformacji (Transformation Management Office), zadbanie o krytyczne procesy w firmie, aby sprawnie działały mimo zmiany.
O czym jeszcze warto pamiętać?
Zarządzanie zmianą powinno być zorientowane na pracowników. To właśnie pracowniczy najbardziej odczuwają efekty transformacji, która ma wpływ na ich codzienną pracę i wzajemne relacje. Nawet najbardziej pożądana transformacja ma małe szanse na powodzenie, jeśli nie zyska aprobaty i wsparcia pracowników. Włączenie pracowników w przygotowanie planu zmiany, identyfikowanie problemów, projektowanie rozwiązań, opartych na rzeczywistych doświadczeniach zwiększa szansę na sukces całego programu.
Największe wyzwaniem jest … ?
… stworzyć kulturę, w której ludzie naprawdę chcą robić rzeczy lepiej i przyjąć sposób myślenia skoncentrowany na innowacjach i przedsiębiorczości. Pamiętajmy, że ludzie mają różną otwartość na zmianę, to wynika z ich doświadczeń i osobowości, a także kwestii kulturowych. Pisałam o tym jakiś czas temu.