Sztuka współpracy z Klientem
2024-03-22Nowy pracownik
2024-08-15Za sukcesem każdej firmy stoi jej zespół. Organizacje działają poprzez zespoły i dzięki zespołom. Umiejętność budowania i zarządzania zespołem jest jedną z najważniejszych kompetencji lidera. Czym będzie najwspanialsza wizja lidera bez efektywnego zespołu, który ją zrealizuje? Odpowiedź jest prosta: wizja pozostanie marzeniem.
Umiejętność budowania zespołów, zwłaszcza efektywnych zespołów, daje przewagę konkurencyjną pozwala elastycznie reagować na zmieniające się realia biznesowe, demograficzne i szybki rozwój technologii.
Warto pamiętać, że b u d o w a n i e zespołu to proces. Nie da się pójść na skróty, choć skorzystanie z konkretnych narzędzi i wiedzy może przyspieszyć ten proces.
Budowanie zespołu wymaga od lidera i organizacji podjęcia konkretnych działań i stworzenia określonych warunków. Potocznie uważa się, że umieszczenie ludzi w jednej komórce organizacyjnej/ posadzenie ich w jednym pomieszczeniu tworzy zespół. Nic bardziej mylnego. Co więcej, potocznie myli się pojęcie g r u p a z pojęciem z e s p ó ł.
Budowanie zespołu dotyczy zarówno środowiska biznesowego jak i organizacji non-profit. Chodzi o ludzi, ich cele i dążenia, wartości oraz to co wnoszą/czerpią z zespołu.
Budując zespół warto pamiętać, że:
- Istnieje klasyfikacja zespołów uwzględnia różne typy zespołów. Istnieją rożne typy klasyfikacji zespołów na przykład: wielofunkcyjne, interdyscyplinarne, problemowe, projektowe, robocze
- Indywidualne cele poszczególnych członków zespołu nie będą w 100% spójne z celami wszystkich członków zespołu – warto zmapować wspólne cele (cele zespołowe) oraz obszary rozłączne
- Wspólne wartości i wynikające z nic normy są fundamentem zespołu do zakontraktowania się jak pracujemy
- Budowanie zespołu to proces, zespół przechodzi różne fazy współpracy (od fazy wzajemnej zależności i egoizmu poszczególnych członków zespołu, do fazy niezależności i altruizmu)
- Z zespole prędzej czy później pojawią się konflikty, co można interpretować jako fazę rozwoju zespołu.
- Pomiar efektywności zespołu oraz wkładu poszczególnych członków jest kluczowy z perspektywy zarządzania zespołem
- Różnorodność i wszelkie różnice (np. kulturowe) wzbogacają zespół, wymagają jednak świadomego zarządzenia, aby dały pozytywny efekt a nie frustrację.
Do budowania i zarządzania zespołem konieczna jest konkretna wiedza i umiejętności. Oczywiście „praktyka czyni mistrza”, ale warto korzystać z narzędzi, które mają potwierdzenie w badaniach i nauce. Na koniec dnia chodzi o to aby stworzyć członkom zespołu wspierające środowisko pracy, taj aby wydobyć z ze wszystkich członków ich wiedzę/umiejętności oraz dać im możliwość rozwoju.
Pamiętajmy jednak, że natomiast nauka indywidualna nie jest celem samym w sobie. Jak określił to Peter Senge: „Indywidualna nauka to produkt uboczny procesów, które zachodzą w ramach prawdziwie indywidualnych zespołów. Ale nauka indywidualna w żadnym razie nie jest tutaj celem. A jeśli staje się celem- mamy kłopot” (P. Senge, „Why organizations still aren’t learning”, Training, Vol. 36, Issue 9).
To tak w kontekście planowania rozwoju pracowników i zespołów! Pieniądze na rozwój i szkolenia trzeba mądrze wydawać.
Warszawa, 19 Maja 2024