Nowe perspektywy, nowe horyzonty
2022-08-09Marnowanie czasu
2022-08-10Innowacyjne produkty i usługi, świetne relacje z Klientem, usprawnienia procesów czy inne potrzebne działania, aby organizacja rosła i odnosiła sukcesy ma swoje podłoże w
R Ó Ż N O R O D N O Ś C I.
Wiek, płeć, język czy pochodzenie, orientacja, status rodzinny – to tylko część atrybutów różnorodności. To jak wierzchołek góry lodowej, który pływa na powierzchni wody.
Różnorodność w środowisku zawodowym ma znacznie głębsze znaczenie, ponieważ dotyczy cech i zachowań ludzkich, które nie są widoczne na pierwszy rzut oka. Czyli jak część góry lodowej ukrytej pod wodą.
Zanurkujmy pod powierzchnię lustra wody i zobaczmy do kryje się głębiej….
Kiedy rozejrzysz się, zauważysz, że w pracy otaczają nas bardzo różni ludzie: „Zadaniowiec” nastawiony na osiąganie celów, osoba relacyjna, pracownik twardo stąpający po ziemi, dla którego liczą się fakty i liczby, osoba z widocznym entuzjazmem i zaangażowaniem, osoby spojone i ceniące samodzielność, liberalni vs. konserwatywni, pracownicy bardzo odporni na stres i stabilni w zachowaniach oraz osoby wrażliwe, z pasją ale mniej przewidywalne. Tych różnic i podobieństw są tysiące, lista mogłaby być bardzo długa.
Czy preferujesz współpracować z ludźmi podobnymi do Ciebie czy innymi?
Intuicyjnie lubimy pracować z osobami podobnymi do nas, które podobnie myślą i czują oraz które mają podobne wartości. Dotyczy to rekrutacji, budowania zespołów projektowych, doceniania pracowników oraz rekomendacji do awansu lub promocji.
Dobieranie ludzi na swoje podobieństwo jest drogą „na skróty” i krótkowzroczną strategią, ponieważ pozbawia nas różnorodności w zespole. Powoduje, że powstające zespoły są zgrane, ale jednorodne. A jednorodnym zespołem ciężko jest osiągać ambitne cele biznesowe. Ciekawe pomysły i najlepsze rozwiązania rodzą się w różnorodnych zespołach!
Różnorodność stanowi wartość w zespołach, ale jest też wielkim wyzwaniem. Różnorodność wymaga wiedzy i świadomego zarządzania. Świadomego to znaczy opartego na znajomości „mapy zespołu”, mocnych stron poszczególnych osób, preferencji stylów pracy czy osobowości. Zarządzenie różnorodnością polega na dopasowaniu zadań do członków zespołu pod kątem ich talentów, preferencji stylu pracy i zadań. Chodzi o to, aby poszczególni pracownicy mieli bezpieczeństwo psychologiczne oraz okazję do maksymalnego wykorzystania swojego potencjału. Aby mogli czuć satysfakcję ze swojej pracy i dzięki temu wnosić jak największą wartość do organizacji.