Wielokulturowość w praktyce
2023-05-08Święta, święta i … po Świętach
2023-12-27Ktoś ostatnio zastanawiał się jak sobie dobrać zespół, kiedy buduje się biznes od podstaw. Kogo zaprosić do współpracy? Jakie kompetencje powinny znaleźć się na pokładzie? Sprzedaż, marketing, technologia, finanse… i tu padała długa lista specjalizacji.
Proponuję zacząć od... wartości. Chodzi o zebranie ludzi, którzy dzielą podobne wartości. Wartości to busola wskazująca nam drogę do celu. Wartości uświadamiają nam co jest dla nas ważne w życiu i czego naprawdę pragniemy. Wartości nie widać, ale padają w deklaracjach, można je obserwować w zachowaniach i postawach.
Weryfikacja zespołowych wartości następuje we współpracy. Zdarza się, że osoba deklarująca pracę zespołową, potrafi przywłaszczać sobie czyjeś pomysły lub realizuje swoją ukrytą agendę. Kiedy indziej ktoś deklarujący odpowiedzialność, w praktyce ma bardzo „luźne” podejście do terminów i ustaleń. A jeszcze inna osoba deklarująca różnorodność, kwestionuje używanie form żeńskich twierdząc, że to przesada.
Określenie wspólnych wartości zespołu, to jeden z najważniejszych etapów budowania zespołu. To umowa społeczna, swojego rodzaju kontrakt i wzajemne zobowiązanie do określonych zasad i zachowań i postaw. Zakontraktowanie się do konkretnych wartości daje poczucie bezpieczeństwa i sprzyja budowaniu zaufania. W trudnych sytuacjach, wspólnota zespołu na poziomie wartości ułatwia rozwiązywanie problemów. Kiedy nie ma zgody co do wartości- pojawiają się konflikty. Konflikty na poziomie wartości mogą być nie do rozwiązania. Mogą doprowadzić do rozpadu nawet najbardziej merytorycznego zespołu.
Naruszenie naszych wartości wywołuje u nas negatywne emocje. Takie emocje są wskazówką, że dzieje się coś niedobrego, że ktoś przekracza nasze granice. Nie zagłuszajmy emocji, nazwijmy je, zastanówmy się za nimi kryje. Koniecznie bądźmy w kontakcie z naszymi emocjami! „Naginanie” naszych wartości w imię „dobra zespołu” to strategia porażki.
Poza tym, współpraca z zespołem, w którym nie ma wspólnych wartości, jest bardzo męcząca. Narusza nasz dobrostan, może powodować u nas spadek motywacji i kreatywności, zmęczenie oraz zniechęcenie. Mogą pojawiać się objawy psychosomatyczne. Nasze ciało pokazuje, że coś jest nie tak.
Kiedy więc budujesz zespół, zastanów się co dla Ciebie jest naprawdę ważne. A potem zwróć uwagę na wartości osób, które zapraszasz do współpracy. Wartości najlepiej sprawdza się „w boju”. Jeśli masz sprawdzone osoby, z którymi dzielisz podobne wartości- będzie miało większe znaczenie niż kompetencje merytoryczne. Wiedzę, można zdobyć, a wartości trudno zmienić (oczywiście poza konformizmem w zamian za uzyskanie konkretnych korzyści).
Odpowiedz sobie na pytanie co Ci z eksperta/ ekspertki w zespole, jeśli nie możecie dojść do porozumienia na poziomie wartości?
Czy znasz swoje wartości? Które z nich nie podlegają negocjacji?