Nowy pracownik
2024-08-15Nie lecz objawów, znajdź przyczynę!
2024-08-25Po odejściu nowego pracownika po okresie próbnym Prezes długo zastanawiał się co zrobić dalej. Bardzo żałował odejścia nowego pracownika, ale wiedział, że zatrzymywanie go na siłę nie miało sensu.
Sytuacja w zespole projektowym niby wróciła do normy, ale praca nad projektem wytraciła tempo. Pojawiła się groźba opóźnienia wdrożenia nowej usługi, co wiązało się z dużym ryzkiem niezadowolenia kilku kluczowych klientów firmy. Prezes postanowił spotkać się z zespołem i otwarcie porozmawiać o swoich wątpliwościach.
Na spotkaniu pojawił się cały zespół projektowy. Pracownicy usiedli jeden przy drugim po drugiej stronie dużego stołu. Czuć było napięcie, zapadła cisza, pracownicy spoglądali w swoje laptopy. Prezes rozpoczął spotkanie podkreślając jak ważne dla firmy jest dowiezienie na czas projektu. Nawiązał do sytuacji odejścia nowego pracownika, zapytał zespół czy poradzi sobie w obecnym składzie. Zapadła cisza, nikt specjalnie nie kwapił się, aby zabrać głos. Prezes zachęcał pracowników do dyskusji, ale po chwili od pracowników padały lakoniczne stwierdzenia, że mają bardzo dużo innej pracy, ale oczywiście postarają się dowieźć projekt.
Prezes poczuł, że nie jest w stanie przebić się przez szklaną szybę, która mentalnie oddzielała go od pracowników. Zakończył spotkanie i poinformował pracowników, że będzie się z nimi spotykał regularnie.
Po spotkaniu Prezes długo zastanawiał się nad sytuacją. To czego doświadczył było dla niego jak zimny prysznic. Co się wydarzyło? Co dalej?
----------------------
Z mojego wieloletniego doświadczenia pracy z zespołami wiem, że nic nie jest ważniejsze od zaufania. Zbudowanie zaufania jest procesem i bywa bardzo trudne. Zaufanie jest nieodłącznie związane z otwartością.
Członkowie zespołu, którzy ufają sobie, nie obawiają powiedzieć sobie prawdy, pokazać swoją autentyczność, przyznać się do błędu, nie wykorzystują pozyskanej wiedzy do rozgrywek, w trudnych sytuacjach zakładają, że inni członkowie zespołu mają dobre intencje.
Brak zaufania w zespole powoduje niechęć do wyrażania swoich opinii i dyskusji. Pracownicy wolą milczeć i zachować swoje spostrzeżenia dla siebie. To jest bardzo niebezpieczne zjawisko, które prowadzi do materializacji ryzyk biznesowych. Cisza lub jednomyślność podczas spotkań powinna zaniepokoić każdego lidera. Bywa, że w zespołach, w których brakuje zaufania toczą się destrukcyjne dyskusje i gierki, w których nie chodzi o wypracowanie najlepszego rozwiązania.
Niestety przed Prezesem spora praca. Jego zespół jest bez wątpienia dysfunkcyjnym zespołem. I czy w ogóle jest zespołem? A może grupą pracowników? Jak sprawić, aby grupa ludzi stała się zespołem? Czy można przyspieszyć ten proces?
Korzyści z bycia prawdziwym zespołem są olbrzymie. Zbudowanie efektywnego zespołu wymaga to czasu i energii. Niestety bardzo wiele organizacji chodzi na skróty. Stare przysłowie mówi „Kto drogi skraca, na noc do domu nie wraca”. Znacie je?
Jeśli zainteresował Cię ten temat, chcesz zbudować efektywny zespół i potrzebujesz profesjonalnego wsparcia – koniecznie skontaktuj się ze mną!
Warszawa, 15 czerwca 2024 roku